Türkiye’deki en yaygın kent içi demiryolu ulaşım ağında ilk deneme seferi gerçekleştirildi.
İzmir Büyükşehir Belediyesi ile TCDD ortaklığında kentin kuzey-güney gelişme alanlarını birbirine bağlayan ve Türkiye’deki en yaygın kent içi demiryolu ulaşım ağı olan Aliağa-Menderes Banliyö Sisteminin Geliştirilmesi Projesi’nde mutlu son yaşanıyor. 80 kilometrelik demiryolu hattının metro standartına çıkartılmasını kapsayan projenin Alsancak-Cumaovası arasındaki 22 kilometrelik güney kısmında deneme seferlerine 1 Temmuz 2010 günü itibariyle başlandı. İspanya’da üretilen ve Ankara’da testleri tamamlanarak İzmir’e gelen elektrikli banliyö trenleri ile yapılan yolcusuz deneme seferleri 15’er dakikalık periyotlarla gerçekleştirildi.
Hattın ilk deneme seferlerine İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ile TCDD Bölge Müdürü Sebahattin Eriş ile Büyükşehir, TCDD ve bu iki kurumun yüzde 50’şer ortaklığıyla kurulan İZBAN’ın bürokratları katıldı.
Dev projede neler yapılmıştı?
İzmir ulaşımı için dönüm noktası sayılan Aliağa-Menderes Banliyö Sisteminin Geliştirilmesi Projesi’nde İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından bugüne kadar şu çalışmalar gerçekleştirildi:
1. etap: Sarnıç Karayolu Üst Geçidi ve Gediz Karayolu Alt Geçidi’nin yapımları tamamlanarak hizmete alındı. Müteahhit firmanın taahhüdünü yerine getirmemesi nedeniyle sözleşmesi fesh edilerek yeniden ikmal ihalesi gerçekleştirilen Sarnıç, Esbaş, Semt Garajı, Koşu, Salhane ve Turan istasyonlarındaki imalatlar tamamlandı.
2.etap: Yaklaşık 3260 metre uzunluğundaki Karşıyaka Tüneli kapsamında yer alan 3 adet yeraltı (Alaybey, Karşıyaka, Nergiz) istasyonu ile 1 adet yer üstü (Naldöken) istasyonunun yapım çalışmaları tamamlandı.
3. etap: Şirinyer Tüneli ile İstasyonu tamamlandı. Namık Kemal ve Koşu Karayolu Geçitleri trafiğe açıldı.
4. etap: Kemer ve İnkılap istasyonlarının inşaatları tamamlandı, Kemer ve İnkılap karayolu Alt Geçitleri ulaşıma açıldı.
5. etap: Gaziemir, Demirköprü, Çiğli, Egekent istasyonlarının inşaatları tamamlandı; Gaziemir Karayolu Alt Geçidi ve Adliye Karayolu Üst geçitlerinin inşaatları tamamlanarak hizmete alındı.
6. etap: Şemikler, Mavişehir, Atasanayi ve Bayraklı İstasyonları tamamlandı, Bayraklı Karayolu Üst Geçidi inşa edilerek trafiğe açıldı.
7. etap: Aliağa, Biçerova, Hatundere, Egekent 2 ve Alsancak’daki mevcut istasyonlar yenilendi.
8. etap 1. Kısım: Müteahhit firmanın taahhüdünü yerine getirmemesi nedeniyle sözleşmesi fesh edildikten sonra ikmal ihalesi gerçekleştirilerek yapım çalışmalarına tekrar başlanan Çiğli Depo ve Atölye Tesisleri’nin inşaat çalışmaları tamamlandı.
8. etap 2. Kasım: Cumaovası’nda yaklaşık 40 bin metrekarelik alanda istasyon, depo alanı ve kısmi alt geçit inşaatları tamamlandı.
Tüm istasyonların enerji temini için enerji nakil hattı yapımları bitirildi.
Hattın ray döşeme çalışmaları gerçekleştirildi.
Aliağa Menderes hattını kullanacak yolcuların belirli noktalarda ESHOT otobüslerini kullanabilmeleri için 14 noktada aktarma merkezleri oluşturuldu.
Kuzey hattında da işler yolunda
80 kilometrelik mevcut demiryolunun metro standartlarına çıkarılması için hazırlanan proje gereği, banliyö trenlerine enerji teminini sağlayan katener sisteminin yenilenmesi işlemi Güney hattında tamamlandı, Kuzey hattında çalışmalar sürüyor.
Ayrıca hattın haberleşme sistemi ile Çiğli ve Cumaovası’nda lokal sinyalizasyon sistemi yapılması amacıyla 2010 mart ayı içinde yer teslimi yapılan çalışmalar sürüyor.
İZBAN tarafından satın alınan 3’erli 33 setten (elektrikli banliyo tren seti- EMU) oluşan ve İspanya’da üretimi süren toplam 99 adet vagondan ilk iki partisi geldi. Diğer diziler de etap etap kente gelecek. Tamamı klimalı, teknolojik ekipmanlar ve konforla donatılmış olan tren setleri, metrekarede 6 yolcu taşıma kapasitesine sahip ve 140 km/saat hız ile güvenle işletme yapabilecek.