Cumhuriyet tarihinin en büyük toplu ulaşım projesi İzmir’de hayata geçirildi. Büyükşehir Belediyesi ve TCDD işbirliği ile yapımı tamamlanan 79 kilometre uzunluğundaki Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi’nde ‘Yolculu Ön İşletme’ seferleri törenle başladı.
İzmirliler kent içi toplu ulaşımda yeni bir döneme “merhaba” dedi. Çağın gereksinimleri doğrultusunda konforlu ve hızlı ulaşımı hedefleyen İzmir Büyükşehir Belediyesi ile TCDD’nin işbirliği sonucu yapımı tamamlanan Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi’nin Güney Aksı’nda “Yolculu Ön İşletme” seferleri başladı.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, CHP Genel Sekreteri Önder Sav, İzmir milletvekilleri, İzmir Valisi M. Cahit Kıraç, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, İzmir Büyükşehir Belediyesi bürokratları, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, 3.Bölge Müdürü Sabahattin Eriş, ilçe belediye başkanları, iş dünyasının temsilcileri ve oda başkanlarının yanı sıra halkın da yoğun katılım gösterdiği törenin ardından ilk sefer, Cumaovası İstasyonu’ndan gerçekleştirildi.
Bakan Yıldırım: “İzmirlilere hayırlı olsun”
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ilk sefer öncesi yaptığı konuşmada, İzmirliler’in beklediği mutlu günün geldiğini belirterek “Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi, bugün güney kesiminde yolculu seferlere başlıyor. İzmirlilere hayırlı olsun, güzel hizmetlere vesile olsun” diye konuştu. Projenin İzmir Büyükşehir Belediyesi ile TCDD’nin ortaklığıyla gerçekleştirildiğini dile getiren Bakan Yıldırım, bu projenin Türkiye’de bir ilk olduğunu da vurguladı. Ulaştırma Bakanı Yıldırım, sistemin hem havaalanından şehre yolcu taşıyan bir raylı sistem, hem de bu kapasitede ve uzunlukta toplu taşımaya hizmet veren en önemli proje olduğunu hatırlatarak, şöyle devam etti:
“Şüphesiz İzmir trafiği önemli ölçüde rahatlayacaktır. Aynı zamanda İzmir’in mevcut metro altyapısı ile de entegre sağlayacak bir projedir. İzmirliler daha rahat ve konforlu seyahat edecekler. Projede emeği geçen herkese TCDD ve İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne çok güzel ve uyumlu çalışma gösterdikleri için teşekkür ediyorum. Zamanla yarıştılar. Projenin kuzey kısmı da 2,5 ay sonra hizmete girecek. Büyükşehir Belediye Başkanı’na ve TCDD Genel Müdürü’ne teşekkür ediyorum. Hayırlı uğurlu olsun”
Sav: “Örnek bir işbirliği”
CHP Genel Sekreteri Önder Sav ise yapılan işbirliğinin önemine dikkat çekerek, “Siyasal iktidarlar ve yerel yönetimler değişik siyasi partilerden olabilir, ama önemli olan hizmetin halka ulaşmasıdır. Burada bunun çok güzel bir örneğini görüyoruz. Ayrı siyasi partilerde olan insanların hizmette nasıl birleştiklerini, kamu yönetiminin sağlıklı bir işbirliğiyle nasıl bir eser meydana getirdiğini görüyoruz” diye konuştu. Sav, İzmir’in trafiğini rahatlatacak böyle güzel bir hizmetin İzmirlilere sunulmasından büyük mutluluk duyduğunu da sözlerine ekleyerek, “TCDD’ye ve İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı’na işbirliği ve halkın hizmetinde olacak başarılı çalışmalar için teşekkür ediyorum” dedi.
Törenin ardından tüm konuklar Cumaovası İstasyonu’ndan kalkan trene binerek, “Yolculu Ön İşletme” seferlerinin ilk yolculuğunu yaptılar. Alsancak Garı’nda trenden inen heyet burada kumanda merkezinde görevli personelden bilgi aldı. Daha sonra tekrar trenle Halkapınar Aktarma Merkezi’ne ulaşıldı.
Başkan Kocaoğlu: “14 yaya üst geçidi için ihaleye çıkıldı”
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, demiryolu hattının bulunduğu yerleşim bölgelerine yaya geçidi yapılması yönündeki taleplerin en kısa sürede yanıtlanacağını söyledi. Proje için bugüne kadar 1 milyar 300 bin TL harcandığını dile getiren Başkan Kocaoğlu, bu rakamın yanında yapılacak geçitlerin maliyetinin bir anlam ifade etmeyeceğini belirterek, “Bu bir sistemdir. Ben bu iş için ekibimle birlikte 4,5 seneden beri gece gündüz çalışıyorum. Ama biraz daha sabretmek gerekli” diye konuştu. Başkan Aziz Kocaoğlu, yaya altgeçitlerinin güvenlik açısından sıkıntı doğurduğunu da sözlerine ekleyerek, “Biz altgeçidi yeğlemiyoruz. İstediğiniz yere istediğiniz kadar üstgeçit yapılacak. Proje kapsamında üç tane üst geçit yaptık, 14 tanesinin de ihalesine çıktık” dedi.
Cumhuriyet tarihinde bir ilk
Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi Projesi, Türkiye Cumhuriyeti tarihinde ilk kez bir belediye ile bir kamu iktisadi teşekkülünün kurduğu ortaklık çerçevesinde yürütülüyor. Proje, TCDD’ye ait 1856 yılında inşa edilen demiryolu hattının modernize edilmesi, hemzemin geçitlerin kaldırılarak, güzergâhın önemli bölümlerinin alt ve üst geçitlerle, tünellerle kat edilmesi ve modern istasyonlar kurulması suretiyle, hızlı ve çağdaş bir banliyö sistemine dönüştürülmesi esasına dayanıyor. Sistemin tamamlanmasının ardından günde 550 bin yolcu taşınması hedefleniyor. Hattı, İzmir Büyükşehir Belediyesi ile TCDD’nin yüzde 50 oranında ortaklığı ile kurulan İZBAN A.Ş. işletecek.
Kuzey Aksı 29 Ekim’de açılacak
Hattın kuzey aksını oluşturan Aliağa-Halkapınar arasındaki bölümün 29 Ekim 2010 tarihinde hizmete alınması planlanıyor. Kuzey hattında Aliağa’da başlayan yolculuk; Biçerova - Hatundere istasyonları üzerinden Menemen’e ulaşıyor. Menemen İstasyonu’ndan Egekent 3-Ulukent-Egekent-Sanayi İstasyonları ile Çiğli’ye, Çiğli İstasyonu’ndan Mavişehir - Şemikler - Nergis İstasyonları ile Karşıyaka İstasyonu’na varılıyor. Karşıyaka İstasyonu üzerinden; Naldöken - Turan - Bayraklı ve Salhane İstasyonlarını geçerek aynı zamanda aktarma merkezi de olan Halkapınar’dan güney aksına devam ediyor.
İstasyonlar ve güzergah
Güzergah boyunca 31 istasyon buluyor. Hatta kuzey ve güney aksı olarak iki farklı istikamete taşımacılık hizmeti verilecek.
Kuzey Aksı:
Kuzey hattında Aliağa’da başlayan yolculuk; Biçerova - Hatundere istasyonları üzerinden Menemen’e ulaşıyor. Menemen İstasyonu’ndan Egekent 3-Ulukent-Egekent-Sanayi İstasyonları ile Çiğli’ye, Çiğli İstasyonu’ndan Mavişehir - Şemikler - Nergis İstasyonları ile Karşıyaka İstasyonu’na varılıyor. Karşıyaka İstasyonu üzerinden; Naldöken - Turan - Bayraklı ve Salhane İstasyonlarını geçerek aynı zamanda aktarma merkezi de olan Halkapınar’dan güney aksına devam ediyor.
Güney Aksı:
Halkapınar üzerinden Alsancak - Kemer İstasyonları ile yine bir aktarma merkezi görevini alan Şirinyer İstasyonu’na ulaşılıyor. Şirinyer İstasyonundan Koşu - İnkılâp - Semt Garajı - ESBAŞ - Gaziemir - Sarnıç - Havalimanı - Menderes ve son istasyon Cumaovası Depo alanında güney aksındaki yolculuk son buluyor.
Hat üzerindeki en önemli imalatlardan biri olarak Karşıyaka Tüneli 3260 metrelik uzunluğuyla dikkat çekiyor.
Tünel hattının 1930 metresi kapalı alanda bulunuyor ve tünel boyunca 3 adet yer altı (Alaybey, Karşıyaka, Nergis) ile bir adet yerüstü (Naldöken) istasyonu bulunuyor.
Hattın yeraltına girdiği noktalardan biri de Şirinyer Tüneli. Bu tünel de 2 kilometre uzunluğunda.
15 Aktarma istasyonu
Banliyö sisteminin diğer ulaşım sistemleriyle entegrasyonu sağlamak için güzergah boyunca, Aliağa, Biçerova, Hatundere, Menemen, Ulukent, Egekent, Çiğli, Mavişehir, Salhane, Halkapınar, Kemer, Şirinyer, Semt Garajı, ESBAŞ, Sarnıç istasyonlarında toplam 15 adet aktarma planlandı. İzmir Banliyö sistemi üzerinde bulunan istasyonlarda; yolcuların ulaşım rahatlığı ve konforu bakımından 97 asansör, 88 yürüyen merdiven tesis edildi.
Modern vagonlar
Hatta hizmet verecek üçer vagonlu 33 elektrikli banliyö tren setinden oluşacak 99 vagonun tamamı klimalı olarak hizmet verecek. En ileri teknolojik ekipmanlarla donatılmış olan tren setleri, iç dizaynı da konforlu ve rahat seyahat imkanı sağlayacak şekilde tasarlandı. Araçlar saatte 140 kilometre sürat yapabilecek.
Hem hızlı hem güvenli
Aliağa-Menderes Projesi’nin en önemli ayaklarından biri sayılan Çiğli’deki Depo ve Atölye Tesisi, sahip olduğu teknik özellikleriyle “Türkiye’de ilk” olma özelliğini taşıyor. Trenlerdeki en küçük hasarlar bile bilgisayar ve kameralar sayesinde anında tespit edilerek kumanda merkezine bildiriliyor ve banliyö araçlarında “en yüksek oranda” güvenlik sağlanıyor.