TCDD ile İzmir Büyükşehir Belediyesi ortaklığında gerçekleştirilen ve Cumhuriyet tarihinin en büyük kent içi toplu ulaşım projesi olan İzmir Banliyö Sistemi İZBAN'ı Torbalı (Tepeköy)’e kadar uzatan 30 kilometrelik yeni ilave hattın açılışı törenle gerçekleştirildi. Geçtiğimiz hafta ön işletmeye başlanan ve İZBAN'ı toplam 110 kilometreye çıkartan 30 kilometrelik hattın açılışı Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, İzmir Valisi Mustafa Toprak, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, TCDD Genel Müdürü Ömer Yıldız, milletvekilleri, ilçe belediye başkanları, meclis üyeleri, partilerin il başkanları, muhtarlar, davetliler ve kalabalık bir halk katılımı ile gerçekleştirildi.
Törende konuşan Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, merkezi hükümet ve yerel yönetimin, Ankara'nın ve İzmir'in güzel bir ortak projesinin açılışını yaptıkların söyledi. Açıldığı günden bu yana İZBAN'da büyük hizmet yapıldığını söyleyen Bakan Yıldırım “İzmir'in nüfusu 4 milyon. Bu rakamdan 80 kat daha fazla yolculuk olmuş. Ne kadar güzel bir hizmet değil mi? Bu örnek işbirliği, şimdi Torbalı'dan Selçuk'a da devam ediyor. Bir sene sonra Selçuk'u da açacağız. Bergama'nın projeleri bitti. Bu sene içerisinde inşallah bir aksilik olmazsa Bergama'yı da bağlamış olacağız. Böylece İZBAN, dünyanın en uzun raylı sistem toplu taşımacılığı haline geliyor, toplam 187 kilometre ile... 2013'te yapılan bir araştırmada dünyada toplu taşıma yapan 2400'ün üzerindeki sistemler incelenmiş, İzmir İZBAN projesi ‘en iyi, en başarılı işbirliği toplu taşıma projesi’ olarak birinci olmuştu” dedi.Sinyalizasyon sorunu çözülüyor
“İzmir'e hizmet mevzu olduğunda siyaset teferruattır” şeklinde konuşan Bakan Yıldırım şöyle devam etti: “Sadece İZBAN değil, İzmir'in daha önemli diğer projeleri de var. İzmir körfezinin temizlenmesi, sirkülasyonun sağlanması bu da ortak bir projedir. Bu projeyle ilgili çalışmalar devam etmektedir. İzmir'in yeri İstanbul'la yarışmaktır. Bunun için yerel yönetim ve merkezi yönetim el ele vereceğiz, birlikte çalışacağız; Cumhuriyetin kuruluşuna tanıklık etmiş İzmir'i en yüksek noktalara çıkaracağız. Bugün İzmir için çok güzel bir iş yapıldı. Güzel bir proje hayata geçti. İzmir İZBAN sisteminin sefer aralıklarının arttırılması, sinyalizasyon sistemiyle sorunların çözülmesi için Demiryolu Genel Müdürü’ne talimatı verdim. 2 ay içerisinde projedeki aksaklıklar giderilecek; Torbalı'dan binen hemşehrimiz İzmir'in merkezine inmiş olacak”.
İzmir'in uzlaşı kültürü
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu da konuşmasında İzmir'deki uzlaşı kültürüne vurgu yaptı. Başkan Kocaoğlu, “Birlikte iş yapabilme kültürünü her şeyin üstünde tutarak; birbirimize kuşkuyla değil güvenle yaklaşarak; siyasi bağnazlıkları bir kenara bırakarak ve yakalarımızdaki rozetlerin farklılığına aldırış etmeden el ele vererek neler yapabileceğimizi, bugün buradan bir kez daha cümle aleme ilan ediyoruz” dedi.
İZBAN’ın temelinde işbirliği, uzlaşma ve hoşgörünün olduğunu hatırlatan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı, “Bir araya gelmek bir başlangıç, beraberliği sürdürmek bir ilerleme, beraber çalışmak gerçek bir başarı ise, biz bunu ‘hoşgörü kenti İzmir’de gerçekleştirdik. Gurur duyuyoruz, onur duyuyoruz” şeklinde konuştu.
Dün çevresinde 688 tur atıldı
İlk seferini 30 Ağustos 2010 tarihinde gerçekleştiren İZBAN'ın güvenli, konforlu, hızlı, kolay, ekonomik, temiz ve çevreci ulaşım olanaklarıyla İzmir’in “sağlıklı ve yaşanabilir kent” hedefine büyük katkı sağladığını ve örnek işbirliğiyle giderek büyüdüğünü vurgulayan Başkan Aziz Kocaoğlu şöyle devam etti: “5 yılda taşıdığımız yolcu sayısı 331 milyona ulaştı. 2010 yılında 2.5 milyon yolcu taşırken, 2015’i 87.5 milyon yolcu ile kapattık. Tren sayımızla birlikte kalite standartlarımızı da artırdık. Dünya çevresini 688 kez dolaşacak kadar çok kilometre yaptık. Her gün Kars’ın, Bolu’nun, Nevşehir’in, Hakkari’nin nüfuslarından daha fazla insanımızı, yaklaşık 300 bin vatandaşımızı taşıyoruz. Hedefimiz günde 550 bin yolcu taşıyabilmek. Ancak bu hedefe ulaşabilmek için, ortağımız TCDD’nin kent merkezine giren yük ve yolcu trenlerinde yeni bir düzenlemeye gitmesi ve sinyalizasyon sisteminin yenilenmesi gerekiyor. Evet, bugün Torbalı’dayız; yarın Selçuk ve Bergama’da olacağız. Ve İZBAN büyüdükçe yollar kısalacak.”
“Seni ben İzmir gibi severim”
İki kurumun İZBAN’da başarıyla yürüttüğü işbirliği modelinin İzmir Körfezi’nde de devamını tüm kalbiyle dilediğini anlatan Başkan Aziz Kocaoğlu, gerekli izinlerin verilmesi durumunda, hem büyük tonajlı gemilerin İzmir yerine yakın coğrafyadaki alternatif limanları tercih etmesine yol açan derinlik sorununun çözüleceğini hem de Körfez’deki su sirkülasyonunu sağlayacak kanalın açılarak “yüzülebilir körfez” hedefine ulaşılacağını kaydetti. Bakan Yıldırım'dan ikinci taleplerinin İzmir Adnan Menderes Havalimanı’nın “ikinci aktarma merkezi” yapılması konusundaki düşüncenin bir an önce uygulamaya konulması olduğunun altını çizen Başkan Kocaoğlu, Torbalı hattının “14 Şubat Sevgililer Günü”nde hizmete girdiğini vurgu yaparak konuşmasını şu cümlelerle tamamladı: “Hani şair demiş ya; ‘seni ben İzmir gibi severim’ diye! Ya da ‘Aşk dediğin İzmir gibi kokmalı..’ İşte bizim sevdamız da, tıpkı şiirlerdeki gibi… İzmir’e, İzmirliye.. Sevginin ve hoşgörünün kenti güzel İzmir’in güzel insanlarını, buradan kucak dolusu sevgilerimle selamlıyorum. Bugün açılışını yaptığımız İZBAN trenleri, umarım tüm sevenleri birbirine kavuşturur.”
Torbalı Belediye Başkanı Adnan Yaşar Görmez, bu önemli yatırım için Bakan Binali Yıldırım ve İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu'na teşekkür etti.TCDD Genel Müdürü Ömer Yıldız ise Torbalı hattını hizmete almanın sevincini yaşadıkların belirterek emeği geçenlere teşekkür etti ve iki kurum arasındaki işbirliğinin örnek olduğuna vurgu yaptı.
İş bölümü yapıldı
Büyükşehir Belediyesi’nin TCDD ile yaptığı protokole göre, Tıpkı hattın diğer bölümlerinde olduğu gibi Torbalı hattında da istasyon yapımları ve karayolu alt-üst geçitleri İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından inşa edildi. Cumaovası’ndan Torbalı’ya kadar mevcut tek hat demiryolu ise TCDD tarafından çift hatta çıkarıldı. Hattın koruma duvarlarının yapımı, sinyalizasyon ve elektrifikasyon sistemlerinin Aliağa-Cumaovası hattına uyumlu bir şekilde Torbalı Tepeköy’e kadar uzatılması ise yine TCDD tarafından gerçekleştirildi.
6 istasyon, 8 karayolu geçidi
İzmir banliyösünü toplam 110 kilometreye çıkaran 30 kilometrelik Torbalı hattı üzerinde İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından Develi, Tekeli, Pancar, Kuşçuburun, Torbalı ve Tepeköy olmak üzere 6 istasyon inşa edildi. Yine hat üzerinde araçlar için kesintisiz ulaşım imkanı sağlanması amacıyla Tekeli, Pancar, Kuşçuburnu, Menderes Gölcükler, Torbalı merkez, Tepeköy, Develi karayolu üst geçitleri ile Cumaovası karayolu alt geçitleri yapıldı. Vatandaşların karşıdan karşıya geçişleri için ise Torbalı Ertuğrul Kavşağı’na yaya üst geçidi yapıldı, 6 adet de otobüs aktarma merkezi oluşturuldu.