HABERLER
HABER ARŞİVİ
ALİAĞA-MENDERES’TE ÇİĞLİ SEFERLERİ PAZAR GÜNÜ BAŞLIYOR
Cumhuriyet tarihinin en büyük toplu ulaşım projesi olan Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi’nin Güney kısmında sürdürülen “yolculu ön işletme” seferleri, 5 Aralık 2010 Pazar gününden itibaren hattın kuzey kısmında Çiğli’ye kadar olan bölümde de başlatılıyor.
Cumaovası’dan Çiğli yönüne ilk tren saat 06.00’da, Halkapınar’dan ise 06.06’da hareket edecek. Cumaovası yönüne ise Çiğli’den ilk tren seferi 05.58’de, Halkapınar’dan 05.52’de başlayacak. Çiğli-Cumaovası arasında yarım saat arayla çalışacak trenler, gün içinde son seferlerini 23.30’da gerçekleştirecek.
Bilindiği gibi hattın güney kesiminde Halkapınar-Cumaovası arası “Yolculu ön işletme seferleri” 30 Ağustos Zafer Bayramı ile başlamış, 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı’nda ise İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ile TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Aliağa’ya kadar giderek  hattın kuzey kısımında “yolcusuz” deneme seferlerini başlatmıştı. 

Cumhuriyet tarihinde bir ilk
Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi Projesi, Türkiye Cumhuriyeti tarihinde ilk kez bir belediye ile bir kamu iktisadi teşekkülünün kurduğu ortaklık çerçevesinde yürütülüyor. Proje, TCDD’ye ait 1856 yılında inşa edilen demiryolu hattının modernize edilmesi, hemzemin geçitlerin kaldırılarak, güzergahın önemli bölümlerinin alt ve üst geçitlerle, tünellerle kat edilmesi ve modern istasyonlar kurulması suretiyle, hızlı ve çağdaş bir banliyö sistemine dönüştürülmesi esasına dayanıyor. Sistemin tamamlanmasının ardından günde 550 bin yolcu taşınması hedefleniyor. Hattı, İzmir Büyükşehir Belediyesi ile TCDD’nin yüzde 50 oranında ortaklığı ile kurulan İZBAN A.Ş. işletiyor.

İstasyonlar ve güzergah

Güzergah boyunca 31 istasyon buluyor. Hatta kuzey ve güney aksı olarak iki farklı istikamete taşımacılık hizmeti veriliyor.

Kuzey Aksı:
Kuzey hattında Aliağa’da başlayan yolculuk; Biçerova - Hatundere istasyonları üzerinden Menemen’e ulaşıyor. Menemen İstasyonu’ndan Egekent 3-Ulukent-Egekent-Sanayi İstasyonları ile Çiğli’ye, Çiğli İstasyonu’ndan Mavişehir - Şemikler - Nergis İstasyonları ile Karşıyaka İstasyonu’na varılıyor. Karşıyaka İstasyonu üzerinden; Naldöken - Turan - Bayraklı ve Salhane İstasyonlarını geçerek aynı zamanda aktarma merkezi de olan Halkapınar’dan güney aksına devam ediyor.  Hat üzerindeki en önemli imalatlardan biri olarak Karşıyaka Tüneli 3260 metrelik uzunluğuyla dikkat çekiyor.
Tünel hattının 1930 metresi kapalı alanda bulunuyor ve  tünel boyunca 3 adet yer altı (Alaybey, Karşıyaka, Nergis) ile bir adet yerüstü (Naldöken) istasyonu bulunuyor

Güney Aksı:
Halkapınar üzerinden Alsancak - Kemer  İstasyonları ile yine bir aktarma merkezi görevini alan Şirinyer İstasyonu’na ulaşılıyor. Şirinyer İstasyonundan Koşu -  İnkılâp - Semt Garajı - ESBAŞ - Gaziemir - Sarnıç - Havalimanı  - Menderes ve son istasyon Cumaovası Depo alanında güney aksındaki yolculuk son buluyor. Hattın yeraltına girdiği noktalardan biri de Şirinyer Tüneli. Bu tünel de 2 kilometre uzunluğunda.

15 Aktarma istasyonu
Banliyö sisteminin diğer ulaşım sistemleriyle entegrasyonu sağlamak için güzergah boyunca, Aliağa, Biçerova, Hatundere, Menemen, Ulukent, Egekent, Çiğli, Mavişehir, Salhane, Halkapınar, Kemer, Şirinyer, Semt Garajı, ESBAŞ, Sarnıç istasyonlarında toplam 15 adet aktarma planlandı. İzmir Banliyö sistemi üzerinde bulunan istasyonlarda; yolcuların ulaşım rahatlığı ve konforu bakımından  97 asansör, 88 yürüyen merdiven tesis edildi.

Modern vagonlar
Hatta hizmet veren üçer vagonlu 33 elektrikli banliyö tren setinden oluşan 99 vagonun tamamı klimalı olarak hizmet veriyor. En ileri  teknolojik ekipmanlarla donatılmış olan tren setleri, iç dizaynı da konforlu ve rahat seyahat imkanı sağlayacak şekilde tasarlandı. Araçlar saatte 140 kilometre hız yapabiliyor.

Hem hızlı hem güvenli
Aliağa-Menderes Projesi’nin en önemli ayaklarından biri sayılan Çiğli’deki Depo ve Atölye Tesisi, sahip olduğu teknik özellikleriyle “Türkiye’de ilk” olma özelliğini taşıyor. Trenlerdeki en küçük hasarlar bile bilgisayar ve kameralar sayesinde anında tespit edilerek kumanda merkezine bildiriliyor ve banliyö araçlarında “en yüksek oranda” güvenlik sağlanıyor.