Kurumsal Hizmetler Haber Arşivi Basında Metro İletişim Bilgileri
   


17 İSTASYON, 20 KM GÜZERGAH

Kent içi toplu raylı sistem toplu taşımacılık alanına sürekli yatırımlar yapmayı hedef edinmiş İzmir Büyükşehir Belediyesi, ulaşım ağına Fahrettin Altay ve Poligon istasyonlarını da ilave ederek  kentin doğu ve aksında üç aşamalı olarak planlanan projeleri tamamlamış oldu..  
 
27 Temmuz 2014 tarihinde işletime açılan Fahrettin Altay ve Poligon istasyonlarıyla İzmir Metrosu, 20 km. güzergahta 17 istasyon ile hizmet vermeye başladı. 
 
TARİHÇESİ
 
İzmir Metro sisteminin 1. aşama olarak adlandırılan ve üzerinde 10 istasyon bulunan Üçyol-Bornova  güzergahı, Mayıs 2000 tarihinden bu yana hizmet veriyor. 
Kentin doğu ve batı  yönlerine uzanan Ege Üniversitesi Kampus ve Evka 3 istasyonları ile İzmirspor ve Hatay istasyonları  2012 yılından bu yana yolculara hizmet vermeye devam ediyor. Dört istasyon da yer altında olup kenar peron olarak projelendirilmiştir. 
 
2. aşama olarak tanımlanan proje, üzerinde 5 istasyon olan ve tamamı yeraltından giden Üçyol- Fahrettin Altay istikametini oluşturuyordu. Kentin doğu yönünde yer alan bu istasyonlardan Hatay ve İzmirspor, 2012 Aralık Göztepe ise 2014 Mart ayından buyana toplu ulaşımın hizmetinde. 
 
Kademeli olarak açılışları gerçekleşen Üçyol-Fahrettin Altay güzergahındaki son iki istasyonun da hizmete girmesiyle üç aşamalı projede sona gelinmiş oldu. 
 
Poligon ve Fahrettin Altay istasyonları, zeminde yaşanan sorunların giderilmesi, imalatın tam anlamıyla güvenli şekilde tamamlanabilmesi için yapımı öngörülenden uzun sürdü. İnşaat süresince karşılaşılan her sorun titizlikle değerlendirildi; işi aceleye getirmek değil sağlam ve güvenilir bir imalatın ortaya çıkarılması esas alındı. 
 
İzmir Büyükşehir Belediyesi,  inşaat sürecinde yaşanan zemin sorunlarını kalıcı şekilde çözüme ulaştırmak için zaman kaybını göze alarak, en ileri  yapım tekniklerini devreye sokmayı öncelik edindi. Sonuçta, İzmirliler’in güvenle, emniyetli bir şekilde iç huzuruyla metro ulaşımı yapabilecekleri yeraltı istasyonları inşa edildi. 
 
 
İSTASYON BİLGİLERİ
 
POLİGON 
Poligon, peron, bilet holü ve ara kat olmak üzere toplam 3 kattan oluşan 8104 mtkare inşaat alanına sahip büyük bir istasyon.. Yol seviyesinden 4 yolcu girişi bulunuyor, 2 adet engelli asansörü de yine giriş seviyesinde ve devamında ara katlarda yer alıyor. İstasyonda, 16 adet turnike ve 12 yürüyen merdiven ile yolculara hizmet verilecek.

Poligon, yol seviyesinin 19 metre derinliğinde bir istasyon. Aç-kapa yöntemiyle imal edildi, bu yöntemle 100 cm kalınlığında ve 26 metre uzunluğunda diyafram duvarlarla yapı çevrelendi, döşemeler üst kattan aşağıya doğru inerek tamamlandı. Böylece yakındaki apartmanlar kazıdan etkilenmedi, alt katta çalışmalar sürerken yol seviyesinde trafiğin akması da sağlandı. 
 
Poligon istasyonunun deniz seviyesinin altında kalan peron katında, 40 mt. uzunluğunda 14 mt. genişliğinde tünel imal edildi. Bu istasyonun inşaatı için 50 bin metre küp hafriyat yapıldı, 16 bin 500 mt küp beton, 1600 ton donatı malzemesi kullanıldı. 
 
 
FAHRETTİN ALTAY İSTASYONU
Üçyol- Fahrettin Altay güzergahındaki 5. ve son istasyon olan Fahrettin Altay, 11 bin 626 metrekare inşaat alanı ile en büyük istasyon olma özelliğine sahip. Peron, bilet holü ve ara kat olmak üzere üç katlı; yol seviyesinde 5 adet yolcu girişi, iki adet engelli asansörü  bulunuyor. Asansörler, bilet holu ve peron katına kadar devamlılık gösteriyor. İstasyonda, 16 turnike ve 13 adet yürüyen merdiven ile yolculara hizmet verilecek.
 
Fahrettin Altay istasyonu ilerideki aşamada tramvay sistemi ile entegre olacak;. Ayrıca şu an için son istasyon ancak sistemin Narlıdere yönüne uzamasıyla ara istasyon durumuna gelecek. 
 
22 metre derinlikteki istasyon, aç kapa yöntemine uygun olarak 122 adet panelden oluşan  diyafram duvarlar ile çevrili. Üst kattan başlayarak döşemelerin dökülmesi ile aşağı katlara inen yapım sisteminin getirdiği avantajla, alt katlarda imalat sürerken yol seviyesinde trafik akışı sağlanabildi. 
İstasyon inşaatında, 62 bin metreküp hafriyat yapıldı, 17 bin 500 metreküp beton 1700 ton donatı kullanıldı. 
Poligon ve Fahrettin Altay istasyonlarında raylar, balast kullanılmadan doğrudan betona sabitlenmek suretiyle monte edildi. 
 
 
GÖZTEPE İSTASYONU
İzmir Büyükşehir  Belediyesi  Batı yönü raylı sistem uzatma projesi bilindiği gibi üzerinde 5 istasyon bulunan 5,5 km hat uzunluğundaki çalışmayı kapsamaktadır. İzmirspor ve Hatay istasyonları 29.12.2012 tarihinde hizmete açılmıştır. 
Projenin 3. Istasyonu olan Göztepe. 3 katlı ve 10.500 metrekare inşaat alanı ile İzmir Metro sisteminin en büyük istasyonlarından birisidir. İzmir körfezine yüksekten bakan konumu ile jeolojik yapısı çetin özellikler taşıyan bu istasyonun inşası da çok özel mühendislik metotları  gerektirmiştir. 

26. mt. derinlikteki istasyon tamamen yerleşim alanlarının altında yapılan imalat ile gerçekleşmiştir. İnşaatta yaklaşık  41.000 metreküp
kazı, 2 bin ton demir, 8.760mt. kazık imalatı yapılmış, raylar balast kullanılmadan direk betona sabitlenmek suretiyle monte edilmiştir. 
 
Göztepe İstasyonu peron katı, bilet holu katı ve ara kat olmak üzere 3 kattan oluşmakta ve yol seviyesine bağlantıyı sağlayan üç yolcu girişi ve iki adet engelli asansörü bulunmaktadır. İstasyonda 18 yürüyen merdiven  ve 5 asansör hizmet vermektedir. 
 
Peron katında 125 mt. uzunluğunda iki platform ve iki adet engelli asansörü vardır. Bilet holünde iki gişe, idari birimler ve 16 turnike yer almaktadır. Arakat aynı zamanda trafik akışının yoğun olduğu caddenin iki tarafı arasında yaya alt geçidi olarak hizmet verecek şekilde tasarlanmıştır.
 
 
EGE ÜNİVERSİTESİ – EVKA 3 İSTASYONLARI
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin Hafif Raylı Sistem Projesi kapsamında gerçekleştirilen Bornova hattının yapım işi, ikinci ihale sonucunda, 19 Ağustos 2010 tarihinde başlamıştı.
 
2,25 km. uzunluğunda aç kapa tünelli ve iki istasyondan oluşan hattın yapımında 375.000 m3 hafriyat gerçekleştirildi; 55.000m3 beton, 10.500 mt. fore kazık, 1950 adet prekast kiriş, 9060 metre ray, 7550 adet travers ve 15000 ton demir kullanıldı. İstasyonlara 8 adet yürüyen merdiven ile 6 adet asansör monte edildi.
 
26 Ocak 2012 tarihinde başlayan test sürüşlerinde tren setleriyle rayların uyumundan enerji alımına, ses seviyesinin ölçülmesinden makas geçiş emniyetine, aracın elektronik aksamının kontrolünden sinyalizasyon ve haberleşmeye kadar pek çok teknik detay defalarca gözden geçirildi.
 
20 Mart 2012 tarihinden itibaren de, İzmir Metrosu’nun iki yeni istasyonu Üniversite ve Evka 3 istasyonlarını da kapsayan yolculu yolculu işletim seferleri başladı. Yeni hattın ilk seferleri, Çin’de üretilen yeni vagonlarla gerçekleştirildi.
 
 
Bu yeni güzergâh üzerindeki Ege Üniversitesi İstasyonu, özellikle öğretim üyeleri, çalışanları ve öğrencileri ile her gün gidip geldiği üniversite kampüsünün ulaşım yükünü büyük ölçüde hafifletti.
 
Yine kentin büyüyen ve gelişen bölgesi olan Bornova Evka 3 yöresinde yaşayan ve çalışanlar için de Evka 3 İstasyonu cazibe merkezi oldu. Özellikle istasyon çıkışında  semt garajı ve ESHOT otobüs aktarma merkezi olması, yolculara ulaşımda büyük bir kolaylık ve rahatlık sağladı.  

 
İSTASYON ÖZELLİKLERİ
İzmir Metro sisteminde istasyon peronlarının boyu 125 metredir ve beşli bir araç dizisinin işleyişine olanak verecek kapasitedir. 17 istasyondan 11 i kapalı yani yeraltı istasyonlarıdır. Bornova yarma tabir edilen yarı kapalı bir istasyondur. Hilal, Halkapınar, Stadyum, Sanayi ve Bölge istasyonları açık istasyonlardır. 
 
İstasyonların yapısına ve yolcu kapasitesine uygun olarak yeterli sayıda gişe bulunmakta ve belirli bir program dahilinde hizmet vermektedir. İstasyonlarda kentkart dolum işlemleri büyük ölçüde  YÜKLEMATİK  denilen dolum otomatlarıyla yapılmaktadır. Çok kısa sürede dolum işlemlerini gerçekleştiren bu otomatlardan istasyonlarda toplam 61 adet bulunmaktadır. Konak ve Bornova istasyonlarında ayrıca kredi kartı ile işlem yapılabilen birer otomat yer almaktadır. 
 
İstasyonlarda engelli sandalyesi kullanan yolcularımız için akü şarj üniteleri bulunmakta, yolcularımızın kurumsal anket çalışmasına katılabileceği, ESHOT aktarma bilgilerine ulaşabileceği kiosklar da yer almaktadır. 
 
İzmir Metrosunda, kentteki diğer toplu ulaşım sistemlerinde olduğu gibi aktarma uygulamasının geçerli olduğu Kentkart kullanılmaktadır. Kentkart ile ilk binişten sonra 90 dakika boyunca diğer toplu ulaşım sistemlerinde yolculuk yapılabilir. Ayrıca 2-3 ve 5 kullanımlık seyahat kartları da satılmakta ancak bunlar aktarma uygulamasından muaf tutulmaktadır. 
 
 
İzmir Raylı Sistem Toplu Ulaşım Haritası
( İzmir Metrosu ve İzban İstasyonlarını gösteren harita)
 




Kalite Standart Belgelerimiz
İzban Aliağa-Menderes Hattı
Aktarma Merkezleri
İhale İlanları
Sefer Saatleri
Yolculuk Kuralları
Ücretlendirme
Stratejik Plan
Foto Galeri
Sıkça Sorulan Sorular
Engelli Hizmeti
Ulaşım Kartları

İzmir Metro Ulaşım Formu                                                                                                      Ünibel A.Ş. 2009